top of page
  • תמונת הסופר/תקארין

כל מה שרציתם לדעת על נייר קראפט

עודכן: 15 בפבר׳ 2022


אם גם אתם ראיתם ברשת עבודת דפוס די מרשימה שמה שתפס לכם בה את העין היה הנייר החום המיוחד, ורציתם לדעת האם האופציה הזו מתאימה גם לכם - זה המקום לבחון את האפשרויות ולהבין את היתרונות והחסרונות שלו.


הרבה כינויים צבר הנייר המיוחד הזה:

נייר חום, נייר קרטון, נייר ממוחזר, נייר עץ, נייר טבעי... ועוד אינספור גלגולים שונים.

נייר קראפט (kraft / carft paper) הוא השם הרשמי.

כרטיס ביקור על נייר קראפט חום לצד פתק תודה על נייר קראפט חום וחוט יוטה חום
קומפוזיציה עם מלא מלא קראפט

לא בכל בית דפוס קיים הנייר (אם כי ברוב בתי הדפוס שבהם בדקתי - היה), וההדפסה עליו מעט יותר יקרה מהדפסה על נייר כרומו מאט (הנייר הסטנדרטי) - הפרשי המחירים עומדים על כ-50 אג' נוספות +- ליח'.

אבל - גם אם אתם מוגבלים בתקציב - יש הרבה אופציות יותר משתלמות ליצירת האפקט המיוחד של הנייר החום, כך שאתם לא חייבים לוותר על הויז'ן שלכם.


אבל לפני שאתחיל בפירוט, יש לי חידה בשבילכם:

האם יש צבע לבן במדפסת? או במילים אחרות: האם אי פעם יצא לכם להדפיס צבע לבן על נייר צבעוני/בריסטול? התשובה היא לא. החלקים ה"לבנים" (או הריקים) שיש כשאתם שולחים מסמך להדפסה, בעצם מתמלאים מצבע הנייר, ולא בגלל "דיו לבן" (שאינו קיים, כאמור). כך שאם הדפסתם משהו (בכל צבע) על נייר לבן - הוא ייראה בדיוק כפי שנראה בעת השליחה להדפסה. אך אם הדפסתם על נייר צבעוני - החלקים הריקים (ה"לבנים") יהיו בפועל בצבע הנייר, והחלקים הצבעוניים יתמזגו ביחד אתו ויהפכו לגוון שונה מזה שראיתם במעמד השליחה להדפסה (למשל: הדפסה כחולה על נייר צהוב תיראה ירוקה). עם זאת, החלקים השחורים בגרפיקה יודפסו כפי שהם, אך אם תנסו להדפיס משהו על נייר שחור - לא תראו כלום. למה אני מספרת לכם את זה?

כי זה מאוד רלוונטי להדפסה על נייר קראפט - היות שהצבע שלו אינו לבן. אז איך בכל זאת תוכלו להדפיס את הגרפיקה הנחשקת שלכם עם אפקט של נייר קראפט? אני שמחה לרכז לכם את כל האופציות (מהזולה והמשתלמת יותר ועד ליקרה ביותר) האפשריות, במידה וברצונכם להדפיס הזמנה עם אפקט הקראפט:

  1. האופציה המשתלמת ביותר: הדפסת הדוגמה של הנייר החום - על נייר לבן! כן כן, לבן. ושלא יעבדו עליכם - רוב ההזמנות החומות והמדהימות שראיתם שהודפסו עם עוד שלל צבעים לראווה - הודפסו כך! מדובר באופציה שבה הרקע החום הוא חלק מהגרפיקה עצמה, כאשר הנייר שעליו הכל יודפס הוא כרומו מאט רגיל בצבע לבן. יתרונות: • הדפסה צבעונית - בלי מגבלות ובלי לחשוש שהצבעים יתמזגו עם צבע הנייר. • מחיר - אין שום תוספת כי הנייר וההדפסה רגילים לחלוטין. • אפקט - האפקט לא נופל בנראות מזה של הנייר האמתי. חסרונות: • מרקם - נייר כרומו הוא חלק. למרות שהאפקט ייראה נהדר, לא יהיה מרקם פיזי של נייר מחוספס.

  2. אופציה מעט יותר יקרה #1: הדפסת הדוגמה של הנייר החום - על נייר לבן עם מרקם מחוספס. גם כאן הרקע החום הוא חלק מהגרפיקה, אך ההבדל מהאופציה הראשונה הוא סוג הנייר שעליו תדפיסו אותה: נייר שבכל בית דפוס ייקרא אחרת, אך מספיק לציין שאתם רוצים נייר לבן מחוספס עם טקסטורה. יתרונות: • הדפסה צבעונית - בלי מגבלות ובלי לחשוש שהצבעים יתמזגו עם צבע הנייר. • מרקם - מרקם מחוספס ומיוחד של נייר ממוחזר. חסרונות: • מחיר - תיתכן תוספת של עוד כ-50 אג' ליח' +- בגלל הנייר המיוחד (משתנה בין בתי הדפוס). • אפקט - נייר עם מרקם סופג צבעים באופן מעט שונה מנייר כרומו, ולכן הצבעים עשויים להיות מעט יותר בהירים. יש שיאמרו שזה דווקא יתרון! בשביל זה מבצעים הדפסת ניסיון לפני שמוציאים את הכמות כולה.

  3. אופציה מעט יותר יקרה #2: הדפסה בצבע שחור בלבד // הדפסה צבעונית על נייר קראפט. באופציה זו מדפיסים ישירות על נייר הקראפט (כלומר - אין צורך ברקע חום). יתרונות: • בהדפסת גרפיקה שחורה - אין חשש להתמזגות עם צבע הנייר. ההדפסה יוצאת כפי שהיא. • מרקם ואפקט - כמרקם הנייר. חסרונות: • בהדפסת גרפיקה שחורה - כשמה, מוגבלים לצבע שחור בלבד. בהדפסת גרפיקה צבעונית - אתם מוגבלים להדפסת צבעים כהים בלבד, וגם הם יתמזגו עם צבע הנייר. להרבה אנשים אין בעיה עם שני המקרים והם אף מכוונים לתוצר כזה, אך במקרה של הדפסה צבעונית - לא אוכל לחזות מראש במדויק איך ייראו הצבעים לאחר התמזגות עם הנייר. • מחיר - תיתכן תוספת של עוד כ-50 אג' ליח' +- בגלל הנייר המיוחד (משתנה בין בתי הדפוס). • זמינות - לא כל בית דפוס מחזיק נייר קראפט.

  4. אופציה יקרה מאוד: הדפסת גרפיקה צבעונית עם שכבה לבנה מיוחדת מתחת על נייר קראפט. גם באופציה זו מדפיסים ישירות על נייר הקראפט (כלומר - אין צורך ברקע חום), אך לפני הדפסת השכבה הצבעונית מדפיסים שכבה לבנה מיוחדת ואטומה שתדמה נייר לבן, כך שהצבעים שיודפסו עליה ייראו כפי שהם ולא יתמזגו עם הנייר החום. יתרונות: • הדפסה צבעונית - בלי מגבלות ובלי לחשוש שהצבעים יתמזגו עם צבע הנייר. • מרקם ואפקט - כמרקם הנייר. חסרונות: • מחיר - תיתכן תוספת של עוד כ-50 אג' ליח' +- בגלל הנייר המיוחד (משתנה בין בתי הדפוס). בנוסף, תצטרכו להוסיף מחיר לא מבוטל ליצירת תבנית לבנה לגרפיקה, לכל צד בנפרד, ולהוסיף תשלום על החומרים ועל פעולת ההדפסה הכפולה. זה עשוי להגיע לתוספת של כמה מאות שקלים בנוסף למחיר הבסיס של ההדפסה. • מינימום כמות - היות שהדפסה שכזו כרוכה בהרבה עבודה וכפילויות של פעולות, תצטרכו להתחייב לכמות גדולה של יח' או לחילופין לשלם עוד הרבה יותר. • זמינות - לא כל בית דפוס מחזיק נייר קראפט או מסוגל לבצע זאת מבחינה טכנית.

ובקצרה?

אופציה 1: √ נייר כרומו √ מחיר משתלם √ הדפסה צבעונית √ אפקט חום √ ללא מרקם מחוספס. אופציה 2: √ נייר עם מרקם √ תוספת תשלום על נייר √ הדפסה צבעונית √ אפקט חום √ מרקם מחוספס. אופציה 3: √ נייר קראפט √ תוספת תשלום על נייר √ הדפסה שחור לבן/צבעונית מתמזגת √ אפקט ומרקם אמתיים. אופציה 4: √ נייר קראפט √ תוספת תשלום על נייר, עבודה וחומרים √ הדפסה צבעונית אטומה √ אפקט ומרקם אמתיים √ דרישה לכמות מינימום √ לא תמיד אפשרי טכנית.


תמיד מומלץ לבקש לבצע הדפסת ניסיון לפני הדפסת הכמות המלאה על מנת לבדוק שהתוצר והנייר לטעמכם. במקרה שבית הדפוס קרוב למקום המגורים, אפשר גם להגיע פיזית ולבדוק את האופציות השונות.


ועכשיו, לאחר שאתם כבר מומחים של ממש בנושא, תוכלו לעשות את הבחירה בעצמכם.

מוזמנים להתייעץ איתי בכל זאת, ושיהיה בהצלחה!

ואם עזרתי לכם - סמנו לב ♥ בכתבה כדי שאדע שהיא יעילה

ושתפו לחבר/ה שמתחתנים בקרוב. זה בטח יעזור :)

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page